Fire Sci. Eng. Search

CLOSE


Fire Sci. Eng. > Volume 33(3); 2019 > Article
Fire Science and Engineering 2019;33(3):74-83.
DOI: https://doi.org/10.7731/KIFSE.2019.33.3.074    Published online June 30, 2019.
승강로 가압 제연설비의 설계개선에 관한 연구
김일영1, 김경진2, 홍지환2, 권창희3, 유철권4
1(주)에스앤에프시스템 부사장
2한세대학교 대학원 산업안전학과 대학원생
3한세대학교 대학원 산업안전학과 교수
4(주)서원기술 품질 경영 본부장
A Study on Design Improvement for Smoke-Control System Using the Pressurization of the Elevator Shaft
Il-Young Kim1, Kyung-Jin Kim2, Ji-Hwan Hong2, Chang-Hee Kwon3, Chul-Kwon Yoo4
1Vice President, SNF System Co. Ltd
2Graduate Student, Dept. of Industrial Safety, Graduate School, Hansei Univ.
3Professor, Dept. of Industrial Safety, Graduate School, Hansei Univ.
4Quality Management Headquarter, SeoWon Technology Co. Ltd
Correspondence:  Il-Young Kim, Tel: +82-2-598-4273, Fax: +82-2-598-4274, 
Email: truekim25@gmail.com
Received: 5 October 2018   • Revised: 30 October 2018   • Accepted: 17 June 2019
요약
승강로 가압방식은 미국에서 1972년에 시작된 방식으로 화재 시 피난 계단을 이용하기 곤란한 노약자등 피난 약자가 승강기를 이용하여 피난할 수 있도록 개발한 방식이며 수직덕트를 사용하지 않음으로서 공간 절약적인 측면에서 이점이 있다. 본 연구는 기존 국내 특허에 근거한 승강로 가압방식의 문제점을 도출하고 이에 대한 개선사항을 제안하였다. 풍량 계산 방법은 수직모델링을 제안하였다. 엘리베이터 출입문의 누설틈새는 실험데이터나 실측데이터를 통하여 재검토가 필요하다. 피난층을 구획하고 엘리베이터 기계실의 개구부를 화재신호에 자동폐쇄하고 릴리프 댐퍼를 설치하여 성능을 개선하였다. 개선된 방식은 자동차압댐퍼가 차압유지보다는 방연풍속을 공급하는 기능을 수행한다. 연구 결과의 신뢰성을 높이기 위해 Contam을 이용하여 검증하는 절차를 수행하였다.
Abstract
In the U.S., the pressurization of elevator shaft was developed in 1972 to allow vulnerable people, such as the elderly and weak who could not use escape stairs in case of fire, to evacuate. It is an advantage in terms of space saving by not using vertical ducts. This study drew the problem of the pressurization of elevator shaft based on the existing domestic patents and proposed improvements. The smoke control volume calculation method is proposed by using vertical modeling. Leakage gaps in elevator doors need to be reviewed through experimental data or actual data. The evacuation floor was divided, the openings in the elevator machine room were automatically closed to the fire signal and the relief damper was installed to improve the performance. The improved method functions as the smoke control damper supplying the air flow rather than maintaining the differential pressure. To increase reliability of the research results, the procedure was performed to verify by using Contam.
Key Words: Pressurization, Smoke control, Elevator shaft, Contam


ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
Room 906, The Korea Science Technology Center The first building, 22, Teheran-ro 7 Gil, Gangnam-gu, Seoul, Republic of Korea
Tel: +82-2-555-2450/+82-2-555-2452    Fax: +82-2-3453-5855    E-mail: kifse@hanmail.net                

Copyright © 2024 by Korean Institute of Fire Science and Engineering.

Developed in M2PI

Close layer
prev next